mandag den 10. september 2018

Engelsk og Book Creator

Det er jo ingen hemmelighed, at jeg er vild med Book Creator og rigtig gerne vil bruge det meget mere, end jeg gør! Med den nye embed funktion åbner der sig uanede muligheder - der er næsten kun fantasien til at sætte grænser.

Jeg har engelsk i en 1. klasse samt på 2. årgang. I 2. klasse skal vi i næste uge i gang med et nyt emne. Vi har indkøbt bogen Come on 2 fra Forlaget Vektor, og vi skal starte på de første sider i bogen, som handler om emnet "My home". Og så var det jeg tænkte, mon man ikke kan lave noget i Book Creator, som eleverne kan sidde med som en introduktion til emnet, dvs. hvor de kommer igennem de samme 10 ord, som er i bogen, men uden at jeg nødvendigvis er den der styrer det? Så jeg gik fluks i gang med at lave en bog, som jeg kan dele med eleverne i næste uge. Og den skal I da ikke snydes for. I kan se den her nedenfor, og jeg indsætter linket til bogen, så I kan dele linket med jeres egne elever, hvis I gerne vil bruge den.

Bogen er bygget op sådan, at den først viser de 10 ord der skal læres. Eleverne kan se et billede og trykke på billedet og høre, hvad det hedder på engelsk. Herefter er der 4 forskellige spil, som I bund og grund er lidt det samme. De 3 af spillene er alle en form for vendespil, hvor de skal:
- matche det danske ord og det engelske ord 
- matche billede med det engelske ord
- matche det engelske ord med lydfil
I det sidste spil skal de skrive ordet på engelsk.
Alle spillene åbner ovenpå bogen, og dette vindue lukkes blot, når de er klar til det næste spil. De kan også trykke under spillet, så kan de åbne det i et nye vindue.
På sidste side i bogen kan de læse/høre, hvilke ord de nu har lært.

De tre af spillene er lavet på learningapps.org, hvor jeg for et par år siden lavede en hel del spil. (Er du blevet nysgerrig kan de ses på min blog med spil lige HER.) Det sidste spil er lavet via flippity.net - det kan være jeg skal have lavet et indlæg om den side på et tidspunkt.

Link til bogen: https://www.skoletube.dk/video/4116227/5f0f1b3a4e682d2792fe 


2 kommentarer:

  1. Hej Susanne,

    Framragende arbejde, og tusind tak for inspiration. Må jeg lige spørge hvordan man kan sætte de spil ind i bookcreator? Hilsen Lena

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lena
      Undskyld mit sene svar, havde ikke fået bud om, at der lå en kommentar her.
      Spillene er lavet i learningapps.org og så embeddet i bogen. Fang mig på ideertilindskolingen@gmail.com, hvis du har spørgsmål.
      Vh Susanne

      Slet